Om tijdens het draaien van de motor de accu’s snel bij te laden adviseren wij de motor uit te rusten met een extra ‘hoge opbrengst’ Mastervolt dynamo.
Een standaard dynamo, veelal afkomstig uit de auto-industrie, levert pas bij een hoog toerental energie om de accu’s te laden en tegelijkertijd de diverse verbruikers van energie te voorzien.
Deze dynamo’s zijn echter temperatuurgevoelig. Bij een hogere omgevingstemperatuur, zoals in een machinekamer, neemt hun uitgangsvermogen snel met 50 % of meer af. In een auto is dit geen probleem, het kleine beetje energie dat bijvoorbeeld starten kost is in een mum van tijd weer geladen. Verder moeten ook de ruitenwissers, ventilatoren en dergelijke voeding krijgen. Over het algemeen draait een automotor op een veel hoger toerental in vergelijking met een scheepsdiesel en is de temperatuur onder de motorkap lager door de rijwindkoeling.
De Mastervolt dynamo’s zijn speciaal ontwikkeld om bij een laag toerental van de motor toch de volledige stroom af te geven. Bij een pulleyverhouding van 1:3 zal bij stationair toerental van de motor (700-800 toeren) toch behoorlijk wat stroom beschikbaar zijn voor het laden van de accubanken en het voeden van de aangesloten apparatuur. De Mastervolt dynamo’s zijn bovendien beter bestand tegen hoge temperaturen in de machinekamer. Dit betekent ook dat de motor, indien uitgerust met een Mastervolt dynamo, ook dienst kan doen als energiebron voor de verbruikers aan boord en als ‘snellader’ voor de gebruikersaccu.
Kies de dynamo niet te klein. Een grotere dynamo zorgt ervoor dat de accu sneller geladen wordt en de motoruren beperkt blijven, 30 tot 50 % van de accucapaciteit is geen overbodige luxe.
Bij de standaarddynamo uit de autoindustrie is de spanningsregelaar aan de achterkant van de dynamo gemonteerd en afgeregeld op een enkele laadspanning van 14 of 28 V. Deze spanning is voor een auto-accu, die meestal niet of nauwelijks ontlaadt, voldoende. De spanningsregelaar van een autodynamo is vaak temperatuurgevoelig en regelt de spanning bij een hoge temperatuur zelfs verder naar beneden, vaak naar 13,5 of 26,5 V. Deze spanning is veel te laag om een ontladen accu weer voldoende te laden.
De maximaal bereikbare accucapaciteit die u bij deze spanningen mag verwachten is ongeveer 60-70 %. De levensduur van de accu neemt daardoor sterk af omdat er geen volledige lading plaatsvind. Een accu die geheel of gedeeltelijk ontladen is moet u met een iets hogere spanning laden. Deze spanning moet bij 25 ºC 14,25 V (12 V accu) of 28,5 V (24 V accu) bedragen. Wanneer de accu vol is, dus 100 % geladen is, moet deze spanning terug naar 13,25 of 26,5 V (float fase). Zo overlaadt u de accu’s niet.
Mastervolt dynamo’s zijn massavrij. Dit betekent dat de min van de dynamo niet verbonden is met het huis van de dynamo, maar een aparte aansluiting heeft. Hierdoor is een Mastervolt dynamo ook geschikt voor aluminium schepen waar de dynamomin niet met de romp van het schip verbonden mag zijn.
Mastervolt dynamo’s leveren over het algemeen veel meer vermogen in vergelijking met de dynamo die standaard bij de motor hoort. Dit vermogen kunt u niet meer met een enkele snaar van de motor naar de dynamo overbrengen. Om dit goed te doen zijn er twee snaren nodig en vaak moet u ook de pulley op de motor aanpassen. Uw motorleverancier kan u aan een dubbele pulley helpen en ook advies geven over het opbouwen van de dynamo. Door het grote vermogen moet u ook de dynamosteun geschikt maken om dit hoge vermogen te hanteren.
Alpha Pro laadregelaar, standaard geleverd bij de Mastervolt dynamo.