close

close
Home / Referenties / Geen concessies voor het vlaggenschip van Delta Powerboats

Geen concessies voor het vlaggenschip van Delta Powerboats

Bekijk systeemtekening

Delta Powerboats is een Zweedse jachtbouwer, die zijn Scandinavische achtergrond niet verloochend en moderne ontwerpconcepten combineert met ongeëvenaard vakmanschap. Dit resulteert in een serie unieke, luxe sportjachten voor veeleisende watersporters, gemaakt van 100 % koolstofvezel! Een extreem sterk en lichtgewicht materiaal, én 30 % lichter dan fiberglas, wat leidt tot minder brandstofverbruik.

Delta Mastervolt systeem

Het laatste ontwerp is de Delta 88, het vlaggenschip van de serie. Dit zeer luxe, state-of-the-art jacht - qua uiterlijk bijna het tegenovergestelde van een sportjacht – haalt dankzij drie Volvo Penta IPS motoren moeiteloos 38 knopen, maar blijft door de lichte koolstofconstructie makkelijk te manoeuvreren. Een eis van de werf was dat alle boordsystemen ook van topkwaliteit zouden zijn, en dat is waar Mastervolt om de hoek komt kijken. Niet alleen omdat wij net zo innovatief zijn als deze krachtpatser, maar ook omdat het CZone-systeem het enige echt geïntegreerde systeem is voor digitaal schakelen, controleren en bewaken dat op een glasbruginstallatie kan worden gebruikt.

Waarom Mastervolt de beste keus bleek…

De systeemontwerper van Delta Powerboats wilde een volledig digitaal elektrisch systeem, dat via een internetverbinding makkelijk bijgewerkt en gecontroleerd kan worden. Een andere wens, het spreekt bijna voor zich in deze koningsklasse, was de mogelijkheid om het systeem volledig te automatiseren door middel van programmeerbare events.

Een voorbeeld hiervan is het automatisch starten van de generator wanneer de accu’s bijna leeg zijn, of dit juist automatisch vóór de nacht plannen! Daarnaast moest het systeem volledig bediend en gecontroleerd worden door een glasbrug en Ipad-gebruikersinterface. Het prestigieuze Showboats International magazine wijdde een interessant artikel aan dit systeem en schreef: “Hoewel dit niet de eerste boot is die iPads gebruikt om temperatuur, licht, brandstof en water te controleren, heeft deze boot een iPad Pro geïntegreerd in de console. Slimme systemen omvatten trim tabs voor een beetje extra lift, een gyrostabilizer voor comfort, en het CZone monitoring/controlesysteem van Mastervolt.”

Mastervolt Finland tekende voor het uitgebreide energieplan en de installatie van maar liefst elf Lithium Ion accu’s, vier sinusomvormers, twee Combi’s, zes acculaders plus een uitgebreid CZone systeem met meer dan 75 componenten! Een jaar na dato werkt alles naar volle tevredenheid, en wij zijn nog steeds erg trots op de opdracht en het eindresultaat in dit prestigieuze schip.

Uitgangspunten

  • Het ontwerpen en bouwen van een 28 mtr motorjacht met ongeëvenaarde prestaties.
  • Door de koolstofvezelconstructie was het gewicht een aandachtspunt.
  • Toegang tot een wereldwijd service-netwerk.
  • Geen onnodige systeemcomponenten en –functies, plus gebruik van alle apparatuur zoals thuis.
  • Een gemiddelde belasting van 20 kW.
  • De zware dynamo’s op de hoofdmotoren laden de accu’s bij tijdens het varen, er is dus zelden walstroom nodig. Buiten vaartijd wordt de generator gebruikt voor het bijladen.
  • Het navigatiestation heeft geavanceerde apparatuur zoals GPS, marifoon, plotter en snelheids-, wind- en dieptemeters. Dit moet onder alle omstandigheden feilloos blijven werken, dus ook bij eventuele ‘dips’ in spanning door het gebruik van elektrische lieren en/of de boegschroef.
  • Optimaal monitoring- en bedieningsgemak; niet alleen op één centrale plek, maar bijvoorbeeld ook in de hut of in de machinekamer.

Energieverbruik

Energieverbruik Delta

Deze energiebalans laat zien dat er geen concessies gedaan worden aan het comfort aan boord. Stroom zoals thuis, gecombineerd met het ultieme gevoel van vrijheid! En al zijn de huidige generatoren enorm stil, de moderne klant wil ultieme rust en geen draaiende generator zodra het schip voor anker ligt in een mooie baai… Met in totaal meer dan 50 kWh aan accu­capaciteit kan dit schip makkelijk een dag autonoom doorkomen zonder gebruik van een generator!

Deze oplossingen zijn alleen mogelijk met Lithium Ion technologie; de Mastervolt MLI accu, waar we inmiddels al ruim 8 jaar ervaring mee hebben, biedt hiervoor de juiste oplossing. Het omschakelen van generator- naar omvormerbedrijf gebeurd in een split second (max. 1 ms), zodat zelfs de meest kritische gebruikers als computers en besturingssystemen niet onderbroken worden, laat staan dat je het licht ziet knipperen!

Systeemkeuze

Acculader/omvormer: 2x Mass Combi Ultra 24/3500-100

De parallel geschakelde Combi’s leveren 7 kW vermogen, voldoende om kritische en meest gebruikte verbruikers naadloos om te schakelen van wal- of generatorbedrijf naar omvormerbedrijf (autonoom vanuit de accu’s). Omschakeling gaat zo snel dat computers en PLC systemen, die nodig zijn voor de besturing van het schip, hier geen hinder van ondervinden. Hierdoor wordt de bedrijfszekerheid van het schip gewaarborgd.

De door Mastervolt toegepaste omvormertechnologie zorgt voor een uniek laag standby gebruik, terwijl een ultrasnelle processor zorgt voor een naadloze omschakeling tussen alle beschikbare energiebronnen. Met Power Assist behoren spanningsvariaties en gesprongen netzekeringen tot het verleden, zelfs met een zwakke elektriciteitsaansluiting of een kleine generator. Bovendien zijn alle Mass Combi Ultra modellen uitgerust met MasterBus, één taal waarmee alle apparaten in het netwerk met elkaar communiceren.

Accu’s en acculaders

Als de eisen hoog zijn, zoals in de Delta 88 powerboat, heb je het beste van het beste nodig: zware Lithium Ion accu’s zoals de Mastervolt MLI Ultra 24/5000. Deze accu’s zijn ideaal voor zware belasting gedurende lange periodes, en hebben een korte laadtijd (minder dan 30 minuten). Door voor Mastervolt MLI Li-ion accu’s te kiezen, bespaart Delta tot 70 % in ruimte en gewicht.

8x MLI Ultra 24/5000 + 2x Mass 24/100 acculader 

Acht MLI Ultra 24/5000 accu’s verzorgen een deel van de AC verbruikers, die een totaal vermogen van 440 kWh vragen, zodat er altijd een backup is als de generatoren niet draaien. Twee betrouwbare Mass 24/100 acculaders zorgen ervoor dat deze accu’s altijd 100 % geladen zijn.

2x AGM 12/90 Ah + 1x ChargeMaster 12/25-3

Twee AGM accu’s van ieder 90 Ah worden gebruikt om de bakboord en stuurboord generatoren te starten. Het kleine model uit de ChargeMaster serie, de 12/25-3, wordt gebruikt om deze accu’s te laden.

Schema Delta AGM

2x MLI Ultra 24/5000 + 1x Mass 24/100

Twee MLI Ultra 24/5000 accu’s dienen als spanningsbron voor het DC verdeelsysteem in het vooronder, waar zware verbruikers zoals boegschroef, ankerlier en diverse pompen op aangesloten zitten. Een Mass 24/100 acculader zorgt ervoor dat deze accu’s altijd vol zijn.

Schema Delta MLI

1x MLI Ultra 12/5000 + 1x ChargeMaster 12/100-3

Veiligheid boven alles! De navigatie- en communicatieapparatuur wordt door middel van een separaat voedings- en laadsysteem van stroom voorzien. De robuuste MLI Ultra 12/5000 neemt deze belangrijke taak voor zijn rekening. De ChargeMaster 12/100-3 zorgt ervoor dat dit 12 Volt circuit altijd standby staat.

Schema Delta MLI

6x AGM 12/130 Ah + 1x ChargeMaster 24/20-3

Deze accu’s worden in serie­geschakeld, zodat ze de drie 24 V boordmotoren kunnen starten indien nodig. Een ChargeMaster 24/20-3 heeft voldoende capaciteit om deze accu’s bij te laden.

Schema Delta AGM

Digital switching: CZone® digitaal schakelsysteem

Het CZone digitale besturings- en monitoringsnetwerk vereenvoudigt de installatie van elektrische systemen. Dit netwerk vervangt complexe bekabeling en schakelpanelen door slimme robuuste interfaces en een NMEA 2000 netwerkkabel, wat de bedrijfszekerheid verhoogd Daarnaast biedt CZone ook een geavanceerde oplossing voor de automatisering van ingewikkelde besturings- en monitoringsvraagstukken van hedendaagse boordsystemen. Het CZone systeem omvat ingebouwde timers, dimmers (inclusief ondersteuning voor halogeenverlichting), alarmsignalen, spanningsregelaars en afschakeling. Veel meer dan alleen digitale schakeling!

De eigenaar/beheerder kan door middel van een internetverbinding overal alarmmeldingen ontvangen, ook als deze niet aan boord is. Bilge alarm, het laden van de accu’s door wegvallen van de walstroom; slechts twee voorbeelden die via e-mail of smartphone uitgelezen kunnen worden, zodat gepaste actie ondernomen kan worden.

Volledig systeembediening en monitoring via IPad: 1x Wireless Interface + 2x Touch 10

Door de Wireless Interface en de gratis te downloaden Mastervolt app is het volledige systeem te monitoren en bedienen vanaf een iPad. De Wireless Interface zorgt voor een draadloze verbinding tussen de iPad en het Mastervolt systeem en kan ook als ‘cliënt’ van de hoofdrouter fungeren, met als voordeel dat u op één WiFi netwerk inlogt om gebruik te maken van internet en andere applicaties. Het openen van het garageluik vanaf de steiger is een stuk veiliger bijvoorbeeld, en het monitoren van de tankinhoud tijdens tanken voorkomt voorspilling van brandstof.

Uiteraard is het schip ook uitgerust met de nieuwste Touch 10 bedieningspanelen van CZone, zodat het systeem ook via kabelverbindingen te bedienen valt. Betrouwbaarheid gewaarborgd!

Systeemcomponenten Mastervolt gedeelte:

Systeemcomponenten CZone gedeelte:

Overige systeemcomponenten:

  • 2 x generator 27 kW;
  • 11 x veiligheidsrelais (Blue Sea Systems);
  • 1 x walstroomkabel 5 x 16mm2, 50 mtr (Marinco).

Systeemtekening

Systeemtekening Delta