close

close
Home / Sponsor Projecten / Clean2Antarctica: met Mastervolt-power naar de Zuidpool

Clean2Antarctica: met Mastervolt-power naar de Zuidpool

Bekijk systeemtekening

Met een ingenieus voertuig, gedeeltelijk gemaakt van ingezameld afvalplastic, naar èn over de Zuidpool reizen. Dat is, in het kort, de missie van Clean2Antarctica. De Nederlandse initiatiefnemers, Edwin en Liesbeth ter Velde, willen met uitsluitend schone techniek nieuwe bouwstenen ontdekken om een circulaire maatschappij èn een groene, leefbare en schone wereld vorm te geven. Een heel moedig initiatief. Denk alleen al aan de barre omstandigheden op Antarctica: bijna 24 uur per dag licht en temperaturen tot wel -30 °C. Of Mastervolt mee kon helpen om de Solar Voyager, een kolossaal door zonne-energie aangedreven voertuig met een gewicht van zo’n 1485 kilo, van een betrouwbare stroomvoorziening te voorzien…? Die uitdaging ging Mastervolt graag aan!

Meer informatie over deze spectaculaire reis is ook te vinden op www.clean2antarctica.nl.

Mastervolt Clean2Antarctica system

Pluspunten van het systeem

  • De gekozen Mastervolt componenten zijn dé oplossing voor een goed werkend systeem in deze ruige omstandigheden.
  • De Mastervolt Lithium Ion accu’s (MLI Ultra) hebben hun kracht en betrouwbaarheid al bewezen in de zware Volvo Ocean Race. De speciale omstandigheden op Antarctica vragen om maximale prestaties, waardoor de keuze wederom op Mastervolt Lithium Ion valt. Ondanks buitentemperaturen van -30 °C en een temperatuur van -10 °C in het voertuig kunnen de Li-ion accu’s hun volledige capaciteit benutten met een minimaal verlies. Door de hoge efficiëntie van het systeem wordt elke straal daglicht maximaal benut.
  • Het EasyView 5 bedieningspaneel in het voertuig houdt nauwkeurig de opbrengst van de zonnepanelen bij en geeft de exacte laadstatus van de Lithium Ion accu’s aan. Dus geen verrassingen in de vorm van lege accu’s.
  • Tijdens het rijden gaat de lichtopbrengst via de Solar ChargeMaster 60, voorzien van MPPT (Maximum Power Point Tracking) en MasterBus communicatie, direct naar de elektromotoren van de Solar Voyager; de niet-gebruikte energie wordt opgeslagen in de Lithium Ion accu’s. Deze energie wordt bijvoorbeeld benut tijdens een sneeuwstorm of als extra buffer wanneer er een kleine helling moet worden genomen. In dit simpele maar zeer complete Mastervolt systeem is aan alles gedacht.
  • De Mastervolt Solar ChargeMaster is een belangrijke schakel in dit bijzondere voertuig. De SCM60 MPPT-MB is de grootste MPPT solar laadregelaar van Mastervolt. Met 600 tot 3600 Wp aan zonnepanelen, aansluiting voor 12, 24 en 48 Volt accubanken en geïntegreerde MasterBus aansluiting is deze Solar ChargeMaster uitermate geschikt voor systemen die veel vermogen vragen onder extreme omstandigheden. De innovatieve techniek in de Mastervolt MPPT laadregelaars verhoogt het rendement van de zonnepanelen aanzienlijk. In vergelijking met PWM regelaars laadt de SCM60 MPPT-MB de accu’s aan boord tot 30 % sneller met hetzelfde aantal panelen!

Reactie van de klant

“Tijdens onze fantastische reis is gebleken dat het Mastervolt systeem zijn werk uitermate goed heeft gedaan. Geen enkele keer heeft het systeem ons in de steek gelaten of kritische situaties gekend. Zelfs het op volvermogen, uren achter elkaar leveren van de benodigde energie door de solar laadregelaars gaf geen temperatuurproblemen, exact zoals de specificaties van het product aangaven. De Mastervolt Li-ion accu’s en het gehele systeem hebben ondanks de soms extreme kou voortreffelijk gepresteerd. Als zij hadden opgegeven, dan zou dat het einde van onze expeditie hebben betekend met niet te onderschatten persoonlijke problemen als gevolg; immers het systeem opladen met netstroom is er niet bij op Antarctica…”, aldus Edwin ter Velde.

Systeemtekening

Mastervolt Clean2Antarctica system

Systeemcomponenten


Optioneel:

De Mass 48/50 acculader diende als backup, en zorgt via 230 V netstroom voor extra laadvermogen. Tijdens de reis was geen 230 V beschikbaar; deze backup-voorziening werd alleen tijdens de voorbereiding gebruikt.