De Volvo Ocean Race is het zwaarste en meest competitieve volledig bemande professionele zeilevenement ter wereld. Ook in de editie 2017-18 zal het er weer heftig aan toegaan. De vloot zal over grotere afstanden racen en meer stopplaatsen aandoen.
Het is daarom niet verwonderlijk dat Mastervolt opnieuw gekozen is als officiële leverancier. Door de uitmuntende dienstverlening en de levering van bewezen techniek, is Mastervolt een logische keus. De duurzame installaties voorzien alle systemen van elektriciteit: van de kantelkiel tot de watermaker en het mediacentrum.
Uit voorgaande wedstrijden is waardevolle technische informatie gehaald. Tijdens de wedstrijd draaien de dynamo’s zo’n 88,2 miljoen keer rond, terwijl de geavanceerde Lithium Ion accu’s 275 keer worden ontladen. Deze accu’s gaan gelukkig drie keer langer mee dan traditionele accu’s, maar toch wordt het gebruik goed geanalyseerd. De engineers van het Mastervolt R&D Lab in Amsterdam evalueren de prestatie van ieder component om zo de apparatuur verder te kunnen verfijnen voor meer betrouwbaarheid in het functioneren bij extreme temperaturen en vochtigheid.
De Volvo Ocean 65 One Design vloot biedt de laatste productontwikkelingen van Mastervolt en CZone®, speciaal ontworpen voor digitaal schakelen, nog meer ruimte. Iedere installatie op elke zeilboot is identiek: van het laatste schroefje tot aan de kabelbinders. Op deze manier maakt de bemanning het verschil in de bediening en het gebruik van de elektrische systemen. Daarnaast vervangt de Combination Output Interface (COI) van CZone de bestaande Output Interface module, wat meer intelligentie geeft aan het laadsysteem.
Grote nadruk ligt op het zo eenvoudig en intuïtief mogelijk houden van de Mastervolt installatie. De bemanning bestaat uit topatleten die zo weinig mogelijk tijd willen spenderen met het managen van de elektrische systemen.
Het CZone digitale besturings- en monitoring netwerk vereenvoudigt de installatie doordat complexe bedrading naar schakel- en zekeringspanelen vervangen wordt door robuuste, moderne aansluitingen. Bovendien geeft het de mogelijkheid tot automatiseren van ingewikkelde besturings- en monitorfuncties. NMEA kabels zijn vervangen door de Ancor versie voor betere waterbestendigheid, en op de nieuwe waterdichte CZone Touch 5 touchscreen met WiFi kan alles worden bestuurd en gemonitord. Alle belangrijke componenten worden van afstand gemonitord. De gegenereerde data stelt Mastervolt in staat om haar producten continu te verbeteren.
Voor de 2017-18 race zal iedere zeilboot worden uitgevoerd met een extra water-aangedreven laadsysteem. De opbrengst van dit apparaat en alle andere laadpunt-inputs kan real-time worden bekeken in de Power Project monitoring pagina op de officiële Volvo website.
Voor de DC-apparatuur is circa 7,1 kWh nodig. Daarom hebben wij voor twee MLI Ultra 24/5000 accu’s gekozen, parallel geschakeld, die samen een vermogen van 10 kWh leveren. Volledig ontladen van de accu’s wordt afgeraden, dus kiezen wij voor een maximum van 80 % ontlading = 8 kWh.
Het elektrische systeem voor de Volvo Ocean Race bestaat uit twee duidelijke delen:
Beide delen zijn met elkaar verbonden door een CZone MasterBus Bridge Interface en samen verzorgen zij het grootste deel van de energiebehoefte aan boord. Via de CZone Touch 5 wordt vrijwel het gehele systeem bestuurd en gemonitord.