close

close
Home / Sponsor Projecten / Het Volvo Ocean Race systeem

Het Volvo Ocean Race systeem

Bekijk systeemtekening

De Volvo Ocean Race is het zwaarste en meest competitieve volledig bemande professionele zeilevenement ter wereld. Ook in de editie 2017-18 zal het er weer heftig aan toegaan. De vloot zal over grotere afstanden racen en meer stopplaatsen aandoen. 

Het is daarom niet verwonderlijk dat Mastervolt opnieuw gekozen is als officiële leverancier. Door de uitmuntende dienstverlening en de levering van bewezen techniek, is Mastervolt een logische keus. De duurzame installaties voorzien alle systemen van elektriciteit: van de kantelkiel tot de watermaker en het mediacentrum.

Volvo Ocean Race systeem

Uit voorgaande wedstrijden is waardevolle technische informatie gehaald. Tijdens de wedstrijd draaien de dynamo’s zo’n 88,2 miljoen keer rond, terwijl de geavanceerde Lithium Ion accu’s 275 keer worden ontladen. Deze accu’s gaan gelukkig drie keer langer mee dan traditionele accu’s, maar toch wordt het gebruik goed geanalyseerd. De engineers van het Mastervolt R&D Lab in Amsterdam evalueren de prestatie van ieder component om zo de apparatuur verder te kunnen verfijnen voor meer betrouwbaarheid in het functioneren bij extreme temperaturen en vochtigheid.

Meegaan met de ontwikkeling

De Volvo Ocean 65 One Design vloot biedt de laatste productontwikkelingen van Mastervolt en CZone®, speciaal ontworpen voor digitaal schakelen, nog meer ruimte. Iedere installatie op elke zeilboot is identiek: van het laatste schroefje tot aan de kabelbinders. Op deze manier maakt de bemanning het verschil in de bediening en het gebruik van de elektrische systemen. Daarnaast vervangt de Combination Output Interface (COI) van CZone de bestaande Output Interface module, wat meer intelligentie geeft aan het laadsysteem.

Volvo Ocean Race systeem

Hou het simpel!

Grote nadruk ligt op het zo eenvoudig en intuïtief mogelijk houden van de Mastervolt installatie. De bemanning bestaat uit topatleten die zo weinig mogelijk tijd willen spenderen met het managen van de elektrische systemen.

Het CZone digitale besturings- en monitoring netwerk vereenvoudigt de installatie doordat complexe bedrading naar schakel- en zekeringspanelen vervangen wordt door robuuste, moderne aansluitingen. Bovendien geeft het de mogelijkheid tot automatiseren van ingewikkelde besturings- en monitorfuncties. NMEA kabels zijn vervangen door de Ancor versie voor betere waterbestendigheid, en op de nieuwe waterdichte CZone Touch 5 touchscreen met WiFi kan alles worden bestuurd en gemonitord. Alle belangrijke componenten worden van afstand gemonitord. De gegenereerde data stelt Mastervolt in staat om haar producten continu te verbeteren.

Voor de 2017-18 race zal iedere zeilboot worden uitgevoerd met een extra water-aangedreven laadsysteem. De opbrengst van dit apparaat en alle andere laadpunt-inputs kan real-time worden bekeken in de Power Project monitoring pagina op de officiële Volvo website.

Energieverbruik

Energieverbruik Volvo Ocean Race

Voor de DC-apparatuur is circa 7,1 kWh nodig. Daarom hebben wij voor twee MLI Ultra 24/5000 accu’s gekozen, parallel geschakeld, die samen een vermogen van 10 kWh leveren. Volledig ontladen van de accu’s wordt afgeraden, dus kiezen wij voor een maximum van 80 % ontlading = 8 kWh.

Systeemkeuze

Het elektrische systeem voor de Volvo Ocean Race bestaat uit twee duidelijke delen:

MasterBus gedeelte, inclusief:

CZone gedeelte, inclusief:

Wat moet het systeem voeden en bewaken?

  • Ballastpompen aan stuur- en bakboord;
  • Sat C (satcom meldingen en positionering);
  • Gehele verlichting (zowel binnen als buiten);
  • Vloot breedband 250 en 500;
  • Cockpit en navigatie MFD’s;
  • LAN netwerk;
  • B&G multifunctionele displays;
  • Gasalarm; n Radar;
  • Lenspompen;
  • Twee boordcomputers;
  • VHF radio;
  • AIS (Automatisch Identificatie Systeem);
  • Watermaker;
  • Drinkwaterpompen;
  • Elektrisch-hydraulische kielpomp en PLC-besturing;
  • Media-apparatuur van de onboard reporters.

Beide delen zijn met elkaar verbonden door een CZone MasterBus Bridge Interface en samen verzorgen zij het grootste deel van de energiebehoefte aan boord. Via de CZone Touch 5 wordt vrijwel het gehele systeem bestuurd en gemonitord.

Specificaties

  • De energie voor iedere Volvo Ocean 65 boot wordt geleverd door twee Mastervolt Ultra 24/5000 Lithium Ion accu’s, met een totaal vermogen van 10 kWh.
  • De accu’s worden primair via twee 24/150 A Mastervolt dynamo’s geladen, geregeld door twee Alpha Pro laadregelaars, die de Li-ion accu’s in één uur volledig kunnen laden. Daarnaast zijn alle boten uitgevoerd met een water-aangedreven laadsysteem.
  • Elke boot heeft een DC Distribution 500 met zekeringen voor de DC kabels. Deze stuurt een foutmelding via het netwerk als er een zekering doorbrandt.
  • Het monitoren van de accu verloopt via de MasterShunt en de interne shunts van de accu’s. Deze onderdelen leveren cruciale systeemgegevens die via MasterBus en de CZone Bridge worden doorgegeven naar de CZone Touch 5 en de displays in het navigatiestation en de cockpit.
  • Het systeem wordt via het CZone netwerk uitgebreid gemonitord, waarbij een akoestisch en optisch alarm wordt afgegeven als er actie nodig is.
  • Het CZone netwerk levert ook energie voor de navigatie-, communicatie- en hydraulische systemen van de boot.
  • Als de boten in de haven liggen, wordt het laden van de accu’s verzorgd door een Mastervolt ChargeMaster 24/30-3. Deze ChargeMaster kan de accu’s overal ter wereld laden, ongeacht de beschikbare netspanning (90-265 V, 50 of 60 Hz).
  • Via MasterAdjust, CZone Configuration Tool en Mastervolt QS kan het technische team van Mastervolt op afstand een gedetailleerde systeemdiagnose uitvoeren en problemen oplossen.

Systeemtekening

Systeemtekening Volvo Ocean Race